Oude schilderijen omgetoverd naar 3D

Elisabeth en de Vloed – Dordrechts Museum

home > portfolio > Historische panelen in 3D storytelling voor museum

3D projecties

15e-eeuwse schilderijen lezen als een stripverhaal

Kruip op een bijzondere wijze in de Elisabethpanelen in het Dordrechts Museum. Voor de expositie “Elisabeth en de Vloed” hebben we, het afgelopen jaar, vier 15de-eeuwse schilderijen (ca. 1495) tot leven gebracht in verschillende 3D animaties.

Daarbij hebben we getracht zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke kunstwerken te blijven. Met de input van medewerkers van het museum bleek dat je ieder paneel kunt lezen. Bij wijze van spreken als een stripverhaal. De tentoonstelling is te bekijken in het Dordrechts Museum tot mei 2022.

The making of…

Maar het project was ook een uitdaging en behoorlijk complex

Animatiewerk

Per schilderij hebben we verschillende scenes uitgewerkt. Lodewijk en Elisabeth zijn bijvoorbeeld tot leven gebracht voor hun trouwscene. Het meest spectaculair zijn de scenes die gaan over de Elisabethsvloed van 1421, genoemd naar de hiervoor genoemde Elisabeth.

Het eindresultaat bestaat uit twee animaties van ruim 3×3 meter die elkaar afwisselen. In twee stappen worden de verhalen van de panelen getoond. Deze zijn voorzien van een voice-over en passende muziek en zang. Hoe kun je schilderijen echt beleven? Nou, zo!

Rijksmuseum

Normaal bevinden de panelen zich in het Rijksmuseum, maar voor deze tentoonstelling zijn de panelen naar het Dordrechts gebracht waar ze trots hangen in het midden van de zaal. Op de wanden links en rechts zijn beide animaties te bekijken. Fijn was dat de schilderijen in heel groot detail te bekijken en downloaden zijn op de site van het rijksmuseum. Dit stelde ons in staat om in groot detail met de kunstwerken aan de slag te gaan. ( https://www.rijksmuseum.nl/nl/rijksstudio/2765525–artishock-productions/verzamelingen/vierluik-elisabethsvloed )

Achter de schermen

Gedurende een jaar is in verschillende fasen gewerkt aan dit project. Het gaat niet alleen om animatietechnieken, maar er wordt ook e.e.a. geprogrammeerd om de juiste effecten te bereiken. Waar wij achter kwamen tijdens het project is dat de originele schilderijen w.b. perspectief op een naïeve manier zijn geschilderd.

Je kunt dus niet, in tegenstelling tot een schilderij met realistische perspectieven, eenvoudig de objecten ordenen zoals in de echte wereld. In de video kun je zien dat we objecten in de voorgrond overdreven groot hebben moeten maken en objecten die bijvoorbeeld van de camera weglopen snel kleiner moesten schalen omdat beiden anders niet in dezelfde scene zouden passen..

Twee van de vier 15e-eeuwse panelen:

De oude panelen zijn naar een 3D beleving omgetoverd

Close up van mannen met hun ' hebben en houden'
Vluchtende mensen worden geanimeerd
Als een kijkdoos is ieder paneel nagebouwd
De basis van Elisabeth - '3D character design'
De begeleidende engel krijgt vorm
Sommige van de dorpen zijn voor altijd verdwenen
Een 'wireframe' van de jongeman in boot
Elisabeth en Lodewijk in 3D in het schilderij geplaatst
Proost !
Elisabeth meer dan levensgroot
Op de vlucht voor het stijgende water

600 jaar Elisabethsvloed

Tientallen partijen in de hele delta regio staan in 2021/2022 uitgebreid stil bij het 600-jarig jubileum van de Sint-Elisabethsvloed. Onder de noemer 600 jaar Elisabethsvloed. De Kracht van het water wordt een gevarieerd publieksprogramma georganiseerd.

Meer informatie is te vinden op www.600jaarelisabethsvloed.nl.

Kijk ook eens naar deze cases:

Mariniersmuseum: Interactief Panorama Stadskijker Rotterdam
Interactieve 360 graden stadskijker ontwikkeld voor het Mariniersmuseum Rotterdam over het mariniersverzet mei 1940
Bekijk case
AR app voor PAL-V vliegende auto in Augmented Reality
Augmented Reality app voor de eerste vliegende auto PAL-V Liberty
Bekijk case
Interactieve projectie voor Philips Museum

Interactieve projectie Philips Museum

Bekijk project
Online configurator toont reductie CO2-emissie in de staalindustrie

Reductie CO2-emissie in de staalindustrie

Bekijk project
Koloniaal Rotterdam: Educatieve Augmented- en Virtual Reality stadstour

CityTour AR applicatie in opdracht van de stad Rotterdam. Deze educatieve app draagt bij aan het bewustzijn van het slavernij- en koloniale verleden van Rotterdam.

Bekijk project
Augmented Reality helpt met druk op zorg

Augmented Reality kan helpen met druk op de zorg

Bekijk project
Sieraden van ontwerper René Lalique als hologrammen te bewonderen

Beleef de juwelen in het Lalique Museum als Hologram

Bekijk project