webbased AR of App based AR
Wanneer je webAR gebruikt en wanneer ga je voor Augmented Reality in via een app?
WebAR zit flink in de lift. De tijd dat je AR belevingen via een te downloaden app moest gaan beleven begint langzaam af te nemen. Grote AR-partijen zoals Google (ARcore) en Apple (ARkit) investeren flink in Augmented Reality. Maar ook andere kleinere partijen zitten niet stil als het gaat om het via de browser van je smartphone ontsluiten van Augmented Reality belevingen. Dit laatste noemen we webAR.
WebAR verslaat app gebaseerde Augmented Reality oplossingen in één klap als het gaat om snelle toegang tot een AR beleving. De meeste marketeers gaan voor gemak voor de klant. Maar er zijn meer voor- en nadelen te noemen in deze strijd tussen webAR of app AR.
webAR portal van 8thWall
8th wall toont een compleet maanlandschep in Augmented Reality via je smartphone
Probeer het zelf hier zelf via je smartphone: https://www.8thwall.com/8thwall/portal-aframe
Clicks en Kicks
Webgebaseerde AR heeft op dit moment een beperkter aantal content mogelijkheden. Zo weegt het aantal Mb’s (dataverbruik) en render-tijden van 3D bij webbased AR zwaarder dan dat je ineens een app download met alles erop en eraan.
Bovendien hebben ontwikkelaars nog steeds veel minder instrumenten tot hun beschikking dan bij ‘gewone’ AR apps die vaak via de game-engines zoals Unity of Unreal. WebAR is prima als de content minder veeleisend voor interfacing en hoeveelheid content. Het gaat dan vaak om de korte -vaak campagnematige- beleving.
Dynamische webAR is op dit moment prima voor de korte kick zullen we maar zeggen.
Leg dat maar eens uit aan je gebruikers…
Toegankelijkheid van webbased AR
Nu zou je denken dat elke smartphone met een internetbrowser gebruik kan maken van webAR. Dat is niet zo. Over het algemeen worden de meeste smartphones ondersteund, maar ook hier geld dat de smarphone software wel up-to-date moet houden.
Bovendien wil een nieuwe smartphone niet zeggen dat ze webAR of AR via apps ondersteunen. De ervaring leert dat zelf de ene Samsung 20 wel werkt met webAR en bij een andere niet omdat de chipset van een andere fabrikant komt.
Leg dat maar eens uit aan je gebruikers… maar dat geldt natuurlijk ook voor reguliere AR apps.
Kosten van dynamische webAR
Er worden best flinke licentiekosten gerekend bij de diverse webAR software providers terwijl een app vaak een eenmalige investering is + wellicht nog wat jaarlijkse onderhoudskosten. Daarom is dynamische webAR vaak een korte periode beschikbaar. Met dynamisch bedoelen we dat de AR interactief en geanimeerd is.
Google en webAR
De Google zoekmachine gaf leuke -niet dynamische- webAR zoekresultaten op je smartphone. Als je zocht op “Dogg”, “Tijger” of “Emu” dan zie je een afbeelding met daarbij een knopje ” Weergeven in 3D”.
Vroeger kon je dan via je browser een statisch model van een labrador in je eigen ruimte neerzetten, niet geanimeerd. Nu heeft Google dat weer verandert en moet je de app van Google downloaden om de labrador in AR te kunnen bekijken. Minpuntje van Google…
Content is key
Zoals gebruikelijk bepaald de doelstelling en de inhoud voor welk type medium er wordt gekozen. Als er geopteerd wordt voor Augmented Reality dan zijn er keuzes te maken. ArtiShock heeft al gave projecten gedaan met webbased AR. Niettemin zullen we altijd kritisch kijken naar het doel van de Augmented Reality. Een hele E-learning in webAR is ondoenlijk (en onmogelijk) en zo is een korte postercampagne met AR absurd om van je publiek te vragen om een app te gaan downloaden.
webAR: New kid on the block
Hoewel webAR de nieuweling in de markt is wat betreft “Immersive Tech”, het biedt gebruiksgemak en kan meer ‘Cliks” naar een campagne lokken. App gebaseerde oplossingen halen misschien minder downloads, maar geven je meer flexibiliteit qua inhoud, laten je inzoomen op details en kent tweerichtingsverkeer.
Mensen komen terug voor relevante content. De gedetailleerdheid en de rijkdom van AR inhoud die een AR-app kan leveren kan rede zijn voor gebruikers om de Augmented Reality app te downloaden.
Ook zijn spelen kosten een belangrijke rol. Is het een korte campagne met een niet al te lastig verhaal dan is webbased AR een goede keuze, gaat het om een meer langdurige en rijkere belevingen dan is een app misschien een betere keuze.
Wat nu?
Aandacht voor webbased AR of het downloaden van een App met Augmented Reality vergen evenveel marketinginspanning. Beide vereisen dat gebruikers actie moeten ondernemen om een interactie met de AR-beleving te krijgen.
De aangeboden AR-inhoud moet gebruikers echter voldoende motiveren om met een merk in contact te komen en te blijven. De manier waarop het aanbod wordt gepromoot moet ervoor zorgen dat de beleving succesvol is. Goede content blijft belangrijk om mensen meer van het merk te willen weten.
Opteer je voor langere tijd dan is een app AR aan te raden, ook ivm de hogere licentiekosten bij webAR.